Havfiske

Bilde av guiden

EN TUR P... HAVFISKE UT TIL ØYENE I ALTAFJORDEN ER EN FANTASTISK NATUROPPLEVELSE! HER SKJÆRER DE DYPE FJORDENE INN MELLOM HØYE ISKLEDTE FJELL. FARGENE OG LYSET HER UTE KAN TA PUSTEN FRA NOEN OG ENHVER. NOEN DAGERS HAVFISKE UTE I ALTAFJORDEN GIR VARIGE MINNER !

Havfisketurer (eksempel: tre-dagers tur) :

DAG 1: På kaia på Storekorsnes treffer vi Alta Adventures spesialist på havfiske. Han har klar en leir ute i sundene med oppvarmede gammer (dobbeldukede store telt). De store teltene er innredet med senger, bord og stoler for bespisning innendørs når ikke været tillater at vi spiser rundt bålet… Etter en matbit inne i leiren gjør vi klart fiskeutsturet og drar ut med båten som er fortøyd utenfor leiren. Avhengig av hvor vi er i sesongen vil vi fiske etter skrei (stor torsk), sei, steinbit eller kveite. Litt utpå våren vil vi også kunne tilby trollingefiske (dorging) etter laks ! Guiden er lokalkjent her ute rundt øyene og vet hvor nøyaktig fisken står. Etter en økt ute i sundet drar vi inn til campen for god mat og drikke. Vi legger opp til måltider med lokale tredisjoner slik som skreimølje, seimølje eller reinkjøtt. Etter middagen er det tid for kos rundt bålet eller å fottur for å utforske øya som vi holder til på. Vår guide kjenner til godt området og vil bidra med historier fra nærområdet rundt leirbålet.

DAG 2: Neste dag starter vi med en god frokost, før vi drar ut på formiddagsfiske. Hvilke arter vi fisker etter avhenger av sesongen men vi vil variere fisket, slik at vi får et variert etter alle de aktuelle fiskeartene i området. På nordsiden av Stjernøya og Seiland er det en rekke mindre fjorder å utforske, hver med sitt særpreg. Hvis været tillater det legger vi fisketuren innom en av de naturskjønne fjordene på øyene og nyter en god lunsj rundt bålet. Fjellene på øyene rager over 1000 meter over havet, oppe på øya Seiland kan vi se isbreen Seilandsjøkelen. Dette området ble i 2007 utpekt som nasjonalpark. Her ute er det et fantastisk fugleliv, med en stor stamme havørn som vi vanligvis treffer på i løpet av en tur. Disse fantastiske omgivelsene kan ta pusten fra noen og enhver…

DAG 3: Tredje dag legger vi hvis det er ønske om det opp til formiddagsfiske etter de fiskesortene vi ikke har fått så langt. Litt utpå den tredje dagen pakker vi sammen (teltleiren blir stående igjen) mens starter vi turen tilbake mot kaia på Storekorsnes. På turen innover kjører vi inn i den dype Store Kvalfjord som stikker dypt inn i Seiland, og med fjellveggene rett opp fra fjorden. Når er tilbake på kaia på på Storekorsnes, tar vi farvel med havfiskeguiden, før Alta Adventures andre guide besørger transport inn til Alta igjen. Hvis noen ønsker det legger vi turen innom et sted hvor vi kan ta en dusj og badstu før turen avsluttes og vi må skille lag. Vi garanterer alle reiser med fantastiske naturopplevelser fra øyene og fjordene utenfor Alta.